Her løftes sløret for næste udfordring i serien af guides til at få mere styr på dit hjem (og liv?).
Jeg vil skynde mig at udsende denne måneds udfordring, fordi allerede i dag er det jo den 5. Marts. Sidste måned fløj derudaf og jeg skal først i dag lave de sidste ting, men til gengæld glæder jeg mig allerede til denne måneds udfordring, fordi det er noget, der vil aflaste mig nærmest på daglig basis og frigive hyldeplads, som jeg får brug for til de kommende udfordringer.
Denne måned skal nemlig handle om bøger, blade, CD’er/DVD’er, løse papirer og ringbind.
Jeg modtager jævnligt anmeldereksemplarer af bøger, så det hober sig op herhjemme. Dertil kommer de mange magasiner, som jeg kan lide at gemme på, men kan mærke, at jeg simpelthen ikke længere vender tilbage til. Det gjorde jeg for år tilbage, men med al den gratis og unikke inspiration, jeg får dagligt online, så behøver jeg ikke magasinerne længere.
Ringbind er sådan en træls ting, men nødvendig, så jeg skal have sorteret ud, og fundet ud af præcis hvor mange ringbind, der er nødvendige, og så måske finde et gemmested til dem, så vi ikke behøver se på dem i stuen!
Sådan vil jeg sortere ud
Aller først, og det er vigtigt; tænk over hvilket resultat du ønsker – og hvordan resultatet skal hjælpe dig til en bedre dagligdagstilværelse. Jeg vil for eksempel gerne slippe for tiden jeg bruger på at lede efter det rigtige sted at gemme vigtige papirer, ligesom jeg vil have mere luft omkring mig uden ting, jeg ikke føler noget særligt for.
Denne måneds udfordring er faktisk enormt væsentlig, hvis du er typen, der har rod i hovedet og/eller i dine papirsager. Struktur og vaner er enormt afgørende for, at man ikke stresser unødigt over vigtige papirer og deadlines, så lige præcis denne udfordring tror jeg faktisk de fleste vil have glæde af – selv hvis man i forvejen har styr på det, er det jo sundt at evaluere og rydde ud!
Sådan vil jeg gå til opgaven:
- Samle en bunke med alle husets bøger
- Samle en tilsvarende bunke med alle blade, CD’er og DVD’er
- Lave en bunke med behold og en bunke med “sig farvel”
- Når ovenstående er gjort sættes tingene på plads, og de frasorterede lægges væk i en flyttekasse
- Samle alle husets ringbind
- Sortere ud i forældede og ugyldige papirer
- Sikre en fornuftig struktur i hvert ringbind, således det er nemt at finde rundt i og tilføje nye papirer løbende
- Løse papirer sættes i mappen og eventuelle deadlines noteres i vores Family Planner
- Flytte alle ringbind ovenpå i et skab
- Finde en pæn brevholder, som kan stå fremme, som skal fungere som daglig organiser for os
Det kan godt blive en større omgang det her, og lige præcis denne udfordring er også den slags, som jeg skal have min mand involveret i til en vis grad, men nøj hvor jeg glæder mig til at få styr på de ting. Jeg følger hovedreglerne i KonMari-metoden (læs mere om metoden her), hvor jeg mærker efter om tingen har en værdifuld funktion og er noget, jeg bruger og har lyst til at beholde. Enkelte ting gemmer jeg også på grund af sentimental værdi, men i denne omgang handler det meget om at frigive plads og at blive opdateret på vanerne. Jeg vil vildt gerne have styr på tingene i hverdagen uden at miste grebet, fordi det bliver for besværligt eller jeg ikke lige kan huske, hvor noget bor.
Hop med på vognen og læs “reglerne” til “Få styr på dit hjem i 2017”
Bøger, DVD’er og lignende kan ofte enten sælges på loppemarked eller gives bort. Tænk gerne ud af boksen, hvis du vil forære det bort- kunne det for eksempel gives til asylcentre, plejehjem eller centre for udsatte unge, voldsramte kvinder osv?
I starten af april vender jeg tilbage med en opsummering af, om det er lykkes mig at komme igennem bunkerne, og hvad jeg eventuelt har erfaret af godt/skidt undervejs. Jeg håber, at høre fra dig undervejs, hvis du er sprunget med på udfordringerne her også ♥